دکتر مقتدایی در گفتگو با رضوی:
ایران در موضع قدرت؛ دست برتر جمهوری اسلامی در تحولات منطقهای و دیپلماتیک/ خسارتهای مادی متجاوزان مطالبه جدی ماست
دکتر مقتدایی عباس مقتدایی در گفتگو با رضوی در تحلیل وضعیت فعلی کشور اظهار داشت: هموطنان عزیز مستحضر باشند که آنچه آمریکاییها به عنوان یک جنگ تحمیلی در عرصههای میدانی، اجتماعی و دیپلماتیک آغاز کردند، با ایستادگی، مقاومت و پیشرفتهای خیرهکننده ایرانیان مواجه شده و در نهایت به بنبست رسیده است.
وی تصریح کرد: در صحنه میدان، جمهوری اسلامی با تکیه بر توانمندیهای بومی و چشمان تیزبین متخصصان خود، اقتدار نظامیاش را در فرود دقیق موشکها در نقاط هدف به اثبات رساند و آمریکاییها به وضوح دریافتند که محاسباتشان در صحنه واقعیت با شکست مواجه شده است؛ آنها اگرچه خساراتی وارد کردند، اما در دستیابی به هدف اصلی خود یعنی به زانو درآوردن ملت ایران ناکام ماندند و اکنون این واشنگتن است که برای دستیابی به توافق، ناچار به تلاش شده است.
نایبرئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تحرکات دیپلماتیک گفت: در حوزه سیاست خارجی، دستگاههای متولی از جمله وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی، با هماهنگی کامل، کار را پیش بردهاند که نمونه بارز آن، رایزنیهای اخیر در بالاترین سطوح با کشور پاکستان به عنوان میانجی است.
وی با بیان اینکه مفاد گفتوگوهای جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی دستخوش تغییرات راهبردی شده خاطرنشان کرد: پیش از تحولات اخیر، موضوع هستهای در دستور کار مذاکرات بود، اما اکنون با توجه به رویکرد جدید و حقوق مسلم ملت ایران، پرونده هستهای از دستور مذاکرات خارج شده و قابل گفتگو نیست.
به تصریح او؛ محور مذاکرات کنونی بر استیفای حقوق ملت ایران، آزادسازی اموال بلوکهشده و تبیین چارچوبهای امنیت در تنگه هرمز متمرکز است.
تأکید بر اخذ غرامت مادی و مسئولیتشناسی نهادهای بینالمللی
دکتر مقتدایی در خصوص بحث اخذ خسارتهای جنگی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با قدرت اعلام کرده است که اقدامات غیرقانونی آمریکا، از جمله راهزنی دریایی و وارد کردن خسارت به زیرساختهای کشور، قابل مذاکره و پیگیری است.
وی یادآور شد که ما متجاوز را مسئول دانسته و برای دریافت خسارات مادی و تنبیه متخلف، در موضع قدرت قرار داریم. در خصوص خسارتهای معنوی نیز معتقدیم دشمن باید فراتر از اقدامات فعلی تنبیه شود. همچنین، اگر تفاهمی حاصل شود، نهادهای بینالمللی که متأسفانه تحت نفوذ و تضعیف آمریکا قرار گرفتهاند، باید به عنوان تضمینکننده منافع جمهوری اسلامی، پایبندی خود را به حقوق قانونی کشورمان اثبات کنند.
وحدت رویه قوا در سایه انسجام ملی
وی با اشاره به گزارشهای رسیده به کمیسیون امنیت ملی، از هماهنگی کمنظیر میان دستگاههای اجرایی، تقنینی و امنیتی خبر داد و تصریح کرد: گزارشهای وزارت امور خارجه و معاونت پارلمانی این وزارتخانه گویای وفاق، همکاری و همدلی در بالاترین سطوح نظام است.
وی در پایان سخنان خود متذکر شد: ملت ایران بداند که تمامی ارکان حاکمیت در پیگیری منافع ملی و حفظ اقتدار کشور، دارای انضباطی دقیق و وحدت رویهای مثالزدنی هستند و تا حصول اطمینان کامل از حقوق ملت، با تکیه بر توان داخلی به مسیر خود ادامه خواهیم داد.
وی تصریح کرد: در صحنه میدان، جمهوری اسلامی با تکیه بر توانمندیهای بومی و چشمان تیزبین متخصصان خود، اقتدار نظامیاش را در فرود دقیق موشکها در نقاط هدف به اثبات رساند و آمریکاییها به وضوح دریافتند که محاسباتشان در صحنه واقعیت با شکست مواجه شده است؛ آنها اگرچه خساراتی وارد کردند، اما در دستیابی به هدف اصلی خود یعنی به زانو درآوردن ملت ایران ناکام ماندند و اکنون این واشنگتن است که برای دستیابی به توافق، ناچار به تلاش شده است.
نایبرئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تحرکات دیپلماتیک گفت: در حوزه سیاست خارجی، دستگاههای متولی از جمله وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی، با هماهنگی کامل، کار را پیش بردهاند که نمونه بارز آن، رایزنیهای اخیر در بالاترین سطوح با کشور پاکستان به عنوان میانجی است.
وی با بیان اینکه مفاد گفتوگوهای جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی دستخوش تغییرات راهبردی شده خاطرنشان کرد: پیش از تحولات اخیر، موضوع هستهای در دستور کار مذاکرات بود، اما اکنون با توجه به رویکرد جدید و حقوق مسلم ملت ایران، پرونده هستهای از دستور مذاکرات خارج شده و قابل گفتگو نیست.
به تصریح او؛ محور مذاکرات کنونی بر استیفای حقوق ملت ایران، آزادسازی اموال بلوکهشده و تبیین چارچوبهای امنیت در تنگه هرمز متمرکز است.
تأکید بر اخذ غرامت مادی و مسئولیتشناسی نهادهای بینالمللی
دکتر مقتدایی در خصوص بحث اخذ خسارتهای جنگی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با قدرت اعلام کرده است که اقدامات غیرقانونی آمریکا، از جمله راهزنی دریایی و وارد کردن خسارت به زیرساختهای کشور، قابل مذاکره و پیگیری است.
وی یادآور شد که ما متجاوز را مسئول دانسته و برای دریافت خسارات مادی و تنبیه متخلف، در موضع قدرت قرار داریم. در خصوص خسارتهای معنوی نیز معتقدیم دشمن باید فراتر از اقدامات فعلی تنبیه شود. همچنین، اگر تفاهمی حاصل شود، نهادهای بینالمللی که متأسفانه تحت نفوذ و تضعیف آمریکا قرار گرفتهاند، باید به عنوان تضمینکننده منافع جمهوری اسلامی، پایبندی خود را به حقوق قانونی کشورمان اثبات کنند.
وحدت رویه قوا در سایه انسجام ملی
وی با اشاره به گزارشهای رسیده به کمیسیون امنیت ملی، از هماهنگی کمنظیر میان دستگاههای اجرایی، تقنینی و امنیتی خبر داد و تصریح کرد: گزارشهای وزارت امور خارجه و معاونت پارلمانی این وزارتخانه گویای وفاق، همکاری و همدلی در بالاترین سطوح نظام است.
وی در پایان سخنان خود متذکر شد: ملت ایران بداند که تمامی ارکان حاکمیت در پیگیری منافع ملی و حفظ اقتدار کشور، دارای انضباطی دقیق و وحدت رویهای مثالزدنی هستند و تا حصول اطمینان کامل از حقوق ملت، با تکیه بر توان داخلی به مسیر خود ادامه خواهیم داد.




















